سفری به اردکان و بازدید از گنجینه مردم شناسی اردکان

حسین مسرت
نویسنده و پژوهشگر
یزدفردا: برای تدریس در سلسله نشست های اردکان شناسی که به همّت انجمن چهارسوق اردکان و با علاقه و پیگیری آقای رضا ملا حسینی که چندسالی است با شوق و ذوق به دنبال شناساندن پیششینه غنی فرهنگی وتاریخی دیار اردکان است ، روز 4شنبه 13مردادماه 1389راهی این دیار تاریخی شدم .

جلسه پرباری با حضور حدود 30 نفر از جوانان مشتاق که عمدتا دانشجو بودند ، در محلّ خانهء فرهنگ خاتمی و با همکاری اداره فرهنگ و ارشاد اردکان تشکیل شد .البته حضور سه تن از نویسندگان و پژوهشگران بنام اردکان ،به نام های آقایان : علی سپهری ، نادر پیری و حسین پایدار بر لطف این نشست صمیمی افزوده بود که در ارائه هر چه بهتر این درس که اختصاص به « گزیده کتابشناسی اردکان » داشت ، یاری می کردند.

جزوه ای هم در این باره گردآوری شده بود که بین حاضران پخش شد و بعدا در وبلاگ انجمن چهارسوق هم درج گردید واز آن جا قابل بازیابی است. نکته ای که در این جلسه گفته شد ، نبو د ، کتاب ها و پژوهش هایی در حوزه های : صنایع دستی ، آثار تاریخی ، بازی های بومی ، جغرافیای تاریخی ، فرهنگ عامه ، بزرگان دینی و تاریخی و سیاسی و ... بود که همت پژوهشگران اردکانی را می طلبد که در این زمینه ها کارهای ارزنده ای را انجام دهند.

درپایان جلسه به لطف آقای سپهری بیانگذار گنجینهء مردم شناسی و همراهی آقای ملا حسینی ، از این مکان دیدن شد و هر لحظه بر شگفتی ام افزود، که چگونه با علاقمندی وتلاش می توان نایاب ترین اشیا را گردآورد ، آن هم چیزهایی که شاید به نظر برخی ساده و پیش پا افتده باشد ، امّا با گردآمدن آن ، گوشه ای از تاریخ تصویری اردکان گرد آمده است .

به راستی که آقای سپهری ، تاریخ گویای این دیار است. زیرا در سه زمینه ، همّت به تدوین تاریخ اردکان کرده است . نخست ؛ نگارش دورهء دو جلدی تاریخ اردکان ، دیگر بنیان این گنجینه که می توان آن را تاریخ تصویر ی اردکان نامید و دیگر، روایت شفاهی تاریخ اردکان برای پژوهشگران .اخیرا هم که مشغول نگارش خاطرات خود است.

بیان بخش های مهم وارزندهء گنجینهء مردم شناسی حوصله زیادی می طلبد که از مشتاقان استان یزد می خواهم حتما این مکان زیبا وبخش های گوناگون آن را ببینند وبا تاریخ یزد واردکان آشنا گردند .

یزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا